Rosenrot

I går var jeg i havgapet og fant Rosenrot. Også kalt nordens gingseng.  Jeg er noe usikker på om disse plantene egentlig er fredet, derfor skjærere jeg bare en liten rot fra hver tue jeg finner å dekker godt til området jeg har tatt fra. Jeg må selvsagt undersøke nøyere om jeg har lov å høste av disse forekomstene jeg har funnet langs havkanten her i Rogaland.

Da jeg kom hjem var jeg for trett til å rense ferdig rosenroten, Jeg hadde alt fått renset noe mens jeg satt ute i havgapet. Å sitte i solen ute i havgapet å høre lyden av fugler og bølger,  samt være konsentret om å rense en rosenrot er som himmelen på jorden for meg. Finnes ikke bedre måte å gjenvinne styrke og kraft på.

Som jeg sier for meg har disse hellige medisinske plantene våre en trippel effekt. Først virker de når jeg sanker dem, så når jeg tilbereder dem, og så når jeg intar dem. Men kanskje best av alt når jeg får delt den med andre. Så for meg er det best når de  får virke 4 ganger:-)

Men jeg lot røttene stå ute  i natt, så  resnset jeg de ferdig i dag. Fjernet de svampaktige delene som av og til er inni roten. Dette ser man godt om man deler roten i to. Jeg renser roten helt for skinn og alt, men det trenger man ikke for å lage tinktur i følge Rolv.no. Etter at røttene var resnet og vasket godt delte jeg den i små biter å fylte et norgesglass halvfult og så hellet jeg 60% sprit over. Man kan også bruke 40 % sprit. Jeg fikk tak i en liter sprit på danskebåten, der er en god plass å handle om man skal lage tinkturer.

IMG_3319

Så nå skal denne blandingen stå i 3 uker, snu den innimellom så får den etter hvert en mørk fin rødfarge. Da kan roten siles fra og kastes, mens tinturen kan du ha på små flasker. En spisesje i et glass vann er nok. NB! husk at det er mye alkehol i denne tinkturen så lurt med svært små mengder om gangen.  For mer utfyllende info om Rosenrot se rolv.no

IMG_3320

Rosenrot kan hentes tidlig vår eller på høsten. Rosenroten jeg fant hadda alt fått dissse grønne fine spirene. Nå har jeg satt noen i vann og noen i jord for og se om jeg klarer å få dem til å slå rot.

 

Ellers kokte jeg meg en kraftgryte med litt fersk rosenrot, litt fersk gurkemeie rot og litt fersk ingefær. Serverte dette til min sønn, med honning og sitron. Han drakk det faktisk og sa det va godt. En kraftdrikk det er det ihvertefall, det er helt sikkert.

Leave a Reply

